Förstasidan                                                    - för nöjes skull


 

Nätverkande i baren på Dunkers.

FOTO: LILL ERIKSSON

Maia Hirasawa intervjuades i egenskap av egen företagare igårkväll.

Det är aldrig för sent att lära sig något nytt. Det är bara att sätta igång, sa Maia Hirasawa på Dunkers kulturhus igår kväll.

FOTO: MARIE ÖHGREN

Tinfire

Tin Josefsdotter, vd i Tinfire event var en av de lokala förebilderna i Helsingborg.

FOTO: MARIE ÖHGREN

Kvinnor hittar inspiration i baren

 

Näringslivsträffar under roliga former ska locka fler kvinnor till att starta eget.

 

 

TJEJKVÄLL. Igår kväll hölls en andra Business & Pleasure träff, den här gången på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Drygt hundratalet, mestadels kvinnor intresserade för entreprenörskap kom för att få inspiration. Har ni fått det nu, frågade programledaren Eva Westerling till vardags sjukhusclown i Helsingborg, efter drygt två timmar med mingel i baren, framträdande och en avslutande catwalk med lokala entreprenörer.

   Ja, var den spontana responsen bland åhörarna men eventnews ville gå lite djupare och ställde arrangören Artcom mot väggen.

 

Nutek sponsrar

Business & Pleasure syftar till att stärka kvinnors företagande och professionella roll. Det är ik2, Företagarna, Coompanion, Länsstyrelsen och Region Skåne som beställt evenemanget som utöver entréavgiften finansieras inom ramen för Nuteks program Främja kvinnors företagande 2007-2009. Det vill arrangören göra genom att erbjuda träffar där kontakter knyts på ett inspirerande, roligt och nytt sätt. Träffarna genomförs i Malmö och Helsingborg på kvällstid i en miljö som är tänkt att ge de bästa kommunikativa och identitetsskapande förutsättningarna. I går kväll fylldes baren på Dunkers med dunka dunka-musik, öl och vin serverades som under vilken kväll på stan som helst. Och här skulle folk nätverka och skapa affärskontakter. Är det verkligen så smart att blanda affärer med nöje?

   Grundtanken är att försöka förnya synen på entreprenörskap och se det som en livsstilsfråga. Fakta och information är det vanliga, men vi tror att man måste anamma varumärkestänket och tänka nytt när vi kommunicerar, säger Ulrika Forsgren, själv egenföretagare som vd i Artcom.

Jagar inte kunder

Hon tycker att eget företagande handlar mycket om kommunikation. När kontakter knyts börjar det hända saker.

   Mitt eget grundläggande verksamhetsområde är att utveckla nätverket runt omkring mig. Jag lägger mer tid på att hitta bra samarbetspartners och leverantörer, istället för att jaga kunder, fortsätter Ulrika Forsgren som med sitt nya sätt att tänka har lyckats göra flera stora affärer.

   Under mingelsessionerna fanns ingen uppstyrning för att undvika det som brukar inträffa, att man snackar mest med den som man kommer med. Någon tyckte att kvällen kunde strukturerats upp efter tema eller deltagarnas bransch och intresseområde. Andra tyckte det var skönt att plocka med sig gubben.

   Alla är välkomna, men evenemanget riktar sig till kvinnor.

 

Tuffa industriföretagarna saknades

Man kan tycka att kvinnor har mycket att lära av männen som kommit mycket längre i entreprenörsvärlden, men på Business & Pleasure finns bara kvinnliga medverkande, vilket är ett krav för att få bidrag till evenemangen. Det gjorde att förebilderna i måndags och igår representerade ett ganska smalt område, kreativa yrken inom design och musik och åhörarna fick inte lära sig något om kvinnligt företagande i de riktigt mansdominerade branscherna.

   Det är näringsdepartementets satsning på kvinnligt företagande som ligger bakom de nya kvinnoträffarna. Problemet är att kvinnor inte startar företag, utan låter sina idéer stanna vid en hobby. För att få igång företagandet jobbar man mycket med att hitta förebilder. I Helsingborg visade lokala företagare upp sig som just sådana, men de som intervjuades i något som påminde om en tv-soffa var entreprenörer som hade lyckats på riksplan, som till exempel dj-tjejerna Housewifes från Stockholm, artisten och musikproducenten Maia Hirasawa samt Sofia Svantesson, vd för it-företaget Ocean Observations.

 

Inget mätbart evenemang

Bidragsfinansierade projekt som det här brukar ha krav på uppföljning. Kan man mäta på något sätt vad den här typen av evenemangen verkligen ger? Blir det några nya företagare?

   Det är svårt. Tanken är att prova det tre gånger i varje stad, eftersom det krävs uthållighet och repetition, att bygga en community tar tid och görs inte på en gång, avslutar Ulrika Forsgren. Det här var två första pilotkvällar, i Malmö och Helsingborg. Nu återstår att se om man får mer pengar för att köra vidare med fler. 080507

 

LILL ERIKSSON

Inte som vilken näringslivsträff som helst.

 

Frilansfotografen Silvia i Helsingborg.

Frilansfotografer, designers och andra skapande företagare försökte inspirera Helsingborgarna till att själva våga satsa.

FOTO: LILL ERIKSSON

 

 


 

 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

 

 

 


eventnews.se     nyhetsarkiv                 Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket             ©copyright eventnews.se 2007