Jagar inte kunder
Hon tycker att eget företagande handlar mycket om kommunikation. När kontakter knyts börjar det hända saker.
– Mitt eget grundläggande verksamhetsområde är att utveckla nätverket runt omkring mig. Jag lägger mer tid på att hitta bra samarbetspartners och leverantörer, istället för att jaga kunder, fortsätter Ulrika Forsgren som med sitt nya sätt att tänka har lyckats göra flera stora affärer.
Under mingelsessionerna fanns ingen uppstyrning för att undvika det som brukar inträffa, att man snackar mest med den som man kommer med. Någon tyckte att kvällen kunde strukturerats upp efter tema eller deltagarnas bransch och intresseområde. Andra tyckte det var skönt att plocka med sig gubben.
– Alla är välkomna, men evenemanget riktar sig till kvinnor.
Tuffa industriföretagarna saknades
Man kan tycka att kvinnor har mycket att lära av männen som kommit mycket längre i entreprenörsvärlden, men på Business & Pleasure finns bara kvinnliga medverkande, vilket är ett krav för att få bidrag till evenemangen. Det gjorde att förebilderna i måndags och igår representerade ett ganska smalt område, kreativa yrken inom design och musik och åhörarna fick inte lära sig något om kvinnligt företagande i de riktigt mansdominerade branscherna.
Det är näringsdepartementets satsning på kvinnligt företagande som ligger bakom de nya kvinnoträffarna. Problemet är att kvinnor inte startar företag, utan låter sina idéer stanna vid en hobby. För att få igång företagandet jobbar man mycket med att hitta förebilder. I Helsingborg visade lokala företagare upp sig som just sådana, men de som intervjuades i något som påminde om en tv-soffa var entreprenörer som hade lyckats på riksplan, som till exempel dj-tjejerna Housewifes från Stockholm, artisten och musikproducenten Maia Hirasawa samt Sofia Svantesson, vd för it-företaget Ocean Observations.
Inget mätbart evenemang
Bidragsfinansierade projekt som det här brukar ha krav på uppföljning. Kan man mäta på något sätt vad den här typen av evenemangen verkligen ger? Blir det några nya företagare?
– Det är svårt. Tanken är att prova det tre gånger i varje stad, eftersom det krävs uthållighet och repetition, att bygga en community tar tid och görs inte på en gång, avslutar Ulrika Forsgren. Det här var två första pilotkvällar, i Malmö och Helsingborg. Nu återstår att se om man får mer pengar för att köra vidare med fler. 080507
LILL ERIKSSON
|