Till förstasidan                                         för nöjes skull


 

 

Fortsatta protester mot ny arena i Helsingborg

Området runt nya multiarenan i Helsingborg.

Mycket träd kanske, men inte så miljövänligt anser kritiska till nya multiarenan i Helsingborg.

FOTO: DAMANCO

 

   – En centralt placerad arena betyder att många kan låta bilen stå hemma och i stället promenera, ta cykeln eller åka kollektivt. Det ska vi ta fasta på i bygget av arenan och se till så att det blir så goda förutsättningar som möjligt för detta, sade projektkoordinator Per Fladvad. Projektledningen har bestämt sig för att arenan ska placeras mellan Idrottens hus och ishallen eftersom man anser att det är det bästa läget för att komma till arenan.

   – Det verkar vara trafiken som är det största problemet. Jag är inte nöjd med de besked jag har fått om hur man ska komma till och från arenan, säger Lennart Ljungberg till SR Malmöhus, han bor i närheten av den tänkta byggplatsen.

 

Inga p-platser

För utomstående besökare som kommer med bil planeras inga nya parkeringsplatser. Tanken är att besökare inte ska åka bil till arenan. Nya p-platser kan locka ännu mer trafik, istället ska arenan vara lätt att nå för kollektivtrafiken, cyklister och promenerande.

VETENSKAP. I veckan informerades allmänheten i Helsingborg om hur planeringen av nya multiarenan där fortskrider. Hela året har ägnats åt intensiv planläggning som har förskjutits i tid.

   – Just nu är detaljplanen ute på remiss och många bitar återstår fortfarande att ta fram, till exempel gestaltning av området runt arenan, berättar Alexandra Nagorka, informatör vid konsultföretaget Damanco som driver projektet åt kommunen. Flera av mötesdeltagarna i veckan bor i närheten av Olympiaområdet och ville veta mer om bilismen som man befarar ska öka ännu mer. Trafikflöden och parkeringsplatser diskuterades ivrigt och problemet med avgaser har debatterats ända sedan bygget kom på tal. Kritiken att många evenemangsbesökare kommer utifrån staden med bil, från de kringliggande orterna, får man inte riktigt gehör för.

 

Helsingborgs blivande multiarena

 

Samtidigt ska biltrafiken i arenans närområde ledas om, bland annat genom att Österleden byggs ut, att Stenbocksgatan byggs om till ”stadsgata” . Särskild busstrafik i samband med evenemang och evenemangsbiljetter som inkluderar fri resa med kollektivtrafiken är sådant som man också tittar på. Detaljplanen för arenan har behandlats av politikerna i stadsbyggnadsnämnden, men planerna flyter inte utan motstånd.

   Både länsstyrelsen och Helsingborgs miljöförvaltning uppgav i sina yttranden tidigare i höst att de befarar höga bullernivåer och risk för luftföroreningarna i centrala delarna av staden om arenan byggs på Olympiaområdet. Och när beslut om arenans placering togs i december förra året överklagades beslutet av miljöpartisten Rickard Persson, eftersom inte alla nämnder fått lämna in synpunkter innan beslutet togs. Länsrätten gick på Perssons linje och ansåg att kommunen hade gjort fel. Helsingborgs stad överklagade det beslutet.

 

2008-12-12

 

LILL ERIKSSON

 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  
 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Gör till min startsida!

 

 

 

Annonser:

 

Boka biljetter hos Ticnet.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

Travel Gate Sweden

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007