Oklart om förväntade miljoner
TURISM. U21-EM i fotboll drar in åtskilliga miljoner till Halmstad skriver kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf (m) i ett pressmeddelande.
– Evenemanget har både en sportslig och en ekonomisk betydelse och är ett lyft för Halmstad som upplevelsestad, menar han. Samtliga städer går ut med samma budskap om att evenemanget. Men exakt hur mycket pengar evenemanget drar in de här dagarna till städerna kan ingen svara på. Den enda jämförelsen som finns i Halmstad är, enligt turistkonsulten Leif Aronsson, Solheim Cup 2007 men då kom betydligt fler besökare, närmare 100 000, som uppges ha genererat 80 miljoner kronor till staden.
Just nu råder i alla fall tillfällig högkonjunktur bland hotellen i Halmstad, även om alla inte är fullbokade. Runt 4 000 bäddar för motsvarande 2,5 miljoner kronor är reserverade under perioden 14-22 juni, då U21-EM spelas. Arrangörerna räknar med 7 500 personer per match och cirka 10 000 besökare i stan. Eftersom inte alls så många hotellsängar har bokats, verkar de flesta besökare endast stanna över dagen. För Grand Hotel är evenemanget välkommet just nu, eftersom juni månad brukar vara en mellanmånad med mindre resande. Men fotbollsevenemanget klarar inte att fylla hotellet. Bättre är det intill Nissan.
– Vi har full beläggning i hotellet, konferensavdelningen och i restaurangerna. Två av lagen som spelar i Halmstad bor på hotellet. Här bor också en hel del supporters och folk från UEFA, berättar Gerth Karlsson, hotelldirektör på Scandic Hallandia.
2009-06-17
LILL ERIKSSON |