Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

Grönmärkt taxi inte så grön

 

MILJÖ. Malmö stad, Lunds kommun och myndigheter i Skåne uppmanades i veckan att påskynda taxibilarnas omställningsarbete till grönare trafik. Det är organisationen Gröna Bilister som har frågat taxibolagen vem de bedömer som särskilt pådrivande för omställningen till grönare taxi.

      – Kommunerna är stora beställare av taxiresor för färdtjänst och skolskjuts. De bör begära att resorna sker med miljötaxi, med förtur och förhöjd ersättning för biogas och eldrift, säger Martin Prieto Beaulieu taxiansvarig i Gröna Bilisters styrelse som egentligen vill se att alla - kommuner, företag och privatpersoner beställer grön taxi. Enligt honom kör en taxibil i genomsnitt 10 000 mil per år, vilket motsvarar sju vanliga bilars trafik. Om betygen som taxibolagen ger kommunerna säger han:
      – Det är ingen smickrande läsning för landets kommuner, som upphandlar ungefär hälften av alla taxiresor i form av bland annat skolskjuts och färdtjänst. Över 40 procent av taxibolagen ger kommunerna det allra lägsta betyget och inte ens fem procent ger dem det högsta betyget. Både kommunerna och landstingen får underkänt.

 

En knäpp på näsan får även taxibolagens branschorgan Taxiförbundet. Detta på grund av kriterierna för märkningen ”Säker Grön Taxi”, som inte kräver att taxibilarna ska vara miljöbilsklassade.

      Luftfartsverket föreslås ta efter kollegorna på Arlanda och ge förtur för miljötaxi och taxibolagen uppmanas i sin tur slå fast en hierarki mellan de olika miljöbilarna, med förtur för biogas och el, därefter etanol och sist de fossila drivmedlen bensin och diesel, för att matcha de utsläppsvärden för klimatpåverkan som Naturvårdsverket och Trafikverket anger.
      Enligt Gröna Bilisters egen undersökning av taxibranschen saknar cirka 40 procent av landets taxibolag helt miljöbilar. Hos drygt 70 procent av bolagen är var fjärde bil en miljöbil, bara tre mindre taxibolag har enbart miljöbilar. Två procent förbrukar enbart förnybara drivmedel. Knappt vart fjärde taxibolag erbjuder sina kunder miljötaxi och bara två taxibolag i hela landet låter kunderna klimatkompensera resan.

2010-05-12

 

LILL ERIKSSON

 

 

Martin Prieto Beaulieu på Gröna Bilister tycker det går för långsamt att ställa om till grönare taxitrafik.

 

FAKTA Grön Taxi

är ett miljöledningssystem skräddarsytt för taxibranschen. Det bygger på ISO-standarden 14001 där miljöarbetet inleds med att taxiföretaget gör en utredning för att ta reda på var det står när det gäller miljöpåverkan. Sedan formuleras en företagsanpassad miljöpolicy. Tidsatta och mätbara miljömål bestäms. Som bevis att miljöarbetet har inletts erhåller taxiföretaget en deltagandedekal att sätta på instrumentbrädan.

En revisor från Svenska Taxiförbundet ska varje år kontrollera att kraven uppfylls och att de uppsatta målen nås. Vid godkänd revision erhåller företaget en certifieringsdekal att klistra på taxibilens bakre sidorutor och på instrumentbrädan.

 

Läs mer på Taxiförbundets hemsida:

Beskrivning av Grön TaxiKravlista

 

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007