Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

Ticnets avgifter kritiseras

 

Sveriges Konsumenter vill att Ticnet tydliggör evenemangens totala pris.

BILJETT. Prisuppgiften uppges påförstasidan vara 525 kronor per den biljett vi vill beställa. Men det är utan serviceavgiften som Ticnet bakar in i priset på sajtens nästa bokningssida. Först när det är dags att betala biljetterna på en tredje undersida redovisas serviceavgiften på upp till 45 kronor per köpt biljett. Nu har konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter tröttnat på Ticnet och kräver att biljettföretaget tar bort de dolda avgifterna. De menar att ett företag som i stort sett har monopol på direktförsäljning av biljetter ska vara ärligare i sin prissättning.

       – Det blir tydligare för konsumenten om alla avgifter är inräknade, säger Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter.

 

På Ticnet vill man varken förknippas med uttryck som monopol eller dolda avgifter. Även om företaget är den klart dominerande aktören i Sverige så finns konkurrenter, menar vd Mats Brandt och kan räkna upp minst 10-15 bara i Sverige.

       – Och vi tar inga dolda avgifter, tvärtom, det är ju vad man reagerat på, att vi tar ut en synlig avgift för vår tjänst, säger han och poängterar att Ticnet inte bestämmer biljettpriserna.

       – Vi har ingen intäkt alls från biljettpriset, det är artist, agent, arrangör, arena med flera som bestämmer priset.

Men visst är det så, att ni även tar ut en avgift från arrangören för era tjänster?

       – Det beror helt på vilka tjänster de önskar och avser inte själva tjänsten mot konsument.

 

Menar Sveriges Konsumenter att Ticnet borde klara sig på avgifterna de får från arrangörerna?

       – Vi menar inte att dom inte ska ta ut den avgift som krävs för att tillhandahålla servicen eller sajten. Men som det är nu är det otydligt för konsumenten och många blir irriterade på de extra kostnader det blir när dom upplever att dom gör det mesta av jobbet själv, fortsätter Louise Ekström.

       – Det är högst troligt att biljettpriser framöver kommer att bli mycket mer rörliga och styrda av utbud och efterfrågan, likt vad vi redan ser i resebranschen. Då minskar säkert fokuseringen på serviceavgiften, säger Mats Brandt. Han är överens med Sveriges Konsumenter om att det avgörande för konsument måste vara vad man betalar totalt sett.

      I en tid när tekniken tillåter arrangören att själv sälja sina biljetter blir serviceintäkterna från biljettköparna allt viktigare för Ticnet.

       – Självklart måste vi ta betalt för vår tjänst eftersom vi inte står för själva produkten. Inom resebranschen tar ju flygbolagen själva ut avgifter för att sälja sin egen produkt, säger Mats Brandt. Han liknar Ticnet vid en resebyrå, trots att biljettköparen själv bokar, väljer platser och skriver ut biljetten eller hämtar ut den själv.

 

Sveriges Konsumenter reagerar också på att man måste skapa ett konto, ange personuppgifter och komma ihåg lösenord.

       – För att kunna lösa ut något så enkelt som en biljett! Vi kräver att de dolda avgifterna tas bort - det är orimligt att betala en avgift för att betala.

       – Vi utvärderar för- och nackdelar med att i framtiden använda ett totalpris, men det är inte bara vårt beslut, fortsätter Mats Brandt och syftar på arrangörerna.

Vilka nackdelar kan du se för konsumenten att ha ett totalpris?

       – Att man inte ser de olika delarna man betalar för, avslutar han.

2010-10-08

 

LILL ERIKSSON


Share |

 

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

      Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007