logga5 röd                                                  - för nöjes skull


Ett års planering bakom fyra dagars rock

 

Han är eftertraktad på arbetsmarknaden. Kommunens maskinoperatör, Sven Berntsson fick efter att ha provat på festivalarbetet sommaren 1998 och några somrar därpå, erbjudandet att i en fast anställning ansvara för logistiken på Sveriges största rockfestival – Sweden Rock Festival i Sölvesborg. Nu frågar företagen efter folk med hans breda kompetens.

– Man vet ingenting om morgondagen, men jag trivs med det jag gör och stannar så länge man uppskattar mitt arbete.

 

Självklart tackade han ja till jobbet där man träffar alla sorters människor.

– Dom kan komma i kavaj, för att snabbt förvandlas till rockare med håret på enda och nitar runt halsen, berättar Sven som tror att den höga medelåldern gör att festivalen blir en relativt lugn företeelse.

År 2003 sade Sven upp sig och arbetar sedan dess liksom ett tiotal kollegor heltid året runt med produktionen av musikfestivalen, som blivit en arbetsplats att räkna med i regionen. Utöver ledningen finns ett tiotal anställda som arbetar med SRFs kringverksamhet, som en permanent restaurang, skivbutik och tidning. Och så tar man in tillfällig personal i samband med festivaldagarna – för staketbygge med mera – något som de lokala föreningarna särskilt anammat.

– Det är väldigt omväxlande och roligt, säger Sven som med sina 47 år håller sig till den gamla rocken med Deep Purple, Led Zeppelin och Alice Cooper. Är det ett anställningskrav att själv vara hårdrockare?

–Verkligen inte, men vi som jobbar här tycker nog det är roligt att träffa så mycket olika människor som man gör här. En av våra medarbetare som annars klär sig i folkdräkt, gillar svensk folkmusik och spelar fiol, han älskar festivalen, berättar Sven.

 

Hans arbete börjar på allvar i september bara ett par månader efter att sommarens festival har klarats av.

– Då går jag ut med alla offertförfrågningar på transporter, sophantering, toaletter och så vidare. Långt innan dess har Svens kollegor bokat in flera av de olika rockbanden och festivalens särskilda ölansvarige ordnar med de inköp som ska se till att sommarens gäster klarar den hetta som brukar infinna sig de här fyra dagarna i juni.

 

Under Berntssons ansvar ligger att bygga upp hela området, på det som idag bara består av en vårgrön gräsmatta. På området fungerar en källare, fem standardcontainrar plus två 40-fots-containrar som lagerlokal för logernas möblemang och inventarier. Festivalen har växt snabbare än man har hunnit planera.

– Stängslet tvingas vi förvara under presenningar på en tennisbana, och det är ren kapitalförstöring, säger Sven som tittar på mer långsiktiga lösningar.

Under tre veckor körs transporterna, i år har två lokala åkare fått uppdraget tack vare hyggliga priser. De planerar själva rutterna till Helsingborg, Landskrona och Malmö där material ska hämtas upp. Veckorna innan festivalen kommer ett 40-tal långtradare till området, bland annat med 167 bajamajor. Sista veckan i maj är det full aktivitet på fältet. Scenerna byggs upp av leverantören under ledning av SRFs scenansvarige med full koll på tekniken.

 

Men inget ljud och ljus utan ström.

– Jag hyr in två elverk, som producerar 900 kW under de här dagarna, berättar Sven som tar hjälp av tre hjullastare, en gaffeltruck, en teleskoptruck och en jättekran för tunga lyft. Till festivalen hyrs det in 14 arbetsbodar på vardera fyra ton och elkabel som levereras i en container på dryga 8 ton. Själv äger man all 32-ampereselektronik och 13 bodar som byggs till kontor, loger och duschrum. Och så kommer två långtradare fullastade med kravallstaket. Det är ju många musikarrangemang under sommaren – kan det vara svårt att få tag i all utrustning?

– Det krävs planering och att vara ute i god tid, scenerna bokas ett år innan. Nu börjar det utkristalliseras vilka evenemang som är stora och man försöker undvika att lägga arrangemang just de här dagarna.

 

Bortsett från att man själv äger marken med det vackra läget vid Blekinges kust och ett stort upptagningsområde, ligger Sweden Rock Festival helt fel till ur logistisk synvinkel. Det mesta måste transporteras från andra sidan Skåne eller från längre upp i landet. Eftersom det handlar om en så kort (men intensiv) period är det inte lönsamt att göra egna investeringar. Scenerna från Starlight är enorma ihopvikta konstruktioner specialbyggda för att kunna transporteras effektivt till landets alla festivaler. De kommer med långtradare till Norje direkt från Arboga, rivs och skickas vidare till Hultsfred så fort de sista banden gått av scenen samma kväll som Sweden Rock avslutas. Trots pressade fraktkostnader är dessa en stor del av festivalens budget, för fyra dagars musik betalar arrangören 120 000 kronor för rena materialtransporter. Kan det inte vara ekonomi att investera i en egen lastbil?

– Vi har köpt in en pickup och en skåpbil, men det lönar sig inte med de större bilarna.

Till logistikkostnaderna kommer också transporter av artisterna, som åker i ett 20-tal minivans – om inte speciella krav på limousine finns förstås.

 

I veckan efter festivalen, när alla är trötta och sega börjar det verkligt tuffa jobbet.

– Då har jag det som stressigast. Allt material ska skicka i retur och det blir en del fraktsedlar att hålla rätt på, säger Sven som har pålitlig hjälp som ser till att rätt paket kommer till rätt ställe.

– Det känns som vi har växt ikapp med jobben nu, avslutar Sven som tycker att man har hittat formen och organisationen för Sveriges största hårdrocksfestival.

 

AV LILL ERIKSSON, 070404


 

 

pict2295

Under en två veckors period i juni är det inte lönt att åka hem från jobbet.

– Det brukar bli jobb till två på natten, sen bara rasar man i säng, berättar Sven Berntsson som håller i logistiken på stundande Sweden Rock Festival

i Sölvesborg.     

 


 

Sagt om festivalen 2006

 

- Inför förra årets festival fanns en man på plats i ett tält redan nio dagar innan portarna öppnades. Jag frågade killen om han inte fått lite fel för sig. Men han svarade;

 

"Nej, inte alls. I fjol kom jag hit som nummer elva. Men i år är jag först!"

 

 


 

Sweden Rock Festival 6–9 juni

De 9 500 4-dagarsbiljetterna såldes slut i mars

Antal besökare: 23 000

Antal scener: 6

Antal band: 60-70

Transporterad dricka: 100

I arbete dygnet runt: 4–5 elektriker, 3 vvsare och

5 stängselreparatörer

 

 

pict2300

 

 


eventnews.se    nyhetsarkiv           Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket          ©copyright eventnews.se 2007