– Man kan alltid diskutera sig fram till ett svar och avgöra hur man ska gå vidare med problemet. Vad ska man köpa för bil om man tycker om att fixa lite själv?
– Välj då en bil som inte har den minsta eller största motorn, så att det finns gott om plats. Med all ny teknik och elektronik vågar man väl inte gå loss på en modern bil?
– Det går bra att serva en sprillans ny bil själv, under det översta skalet med elektroniken ser allt ut som vanligt. Faktum är att det inte hänt någonting under huven med till exempel en Peugeot från 1915, säger Bosse Bildoktor som själv kör en Rover 45. Bilen har snart sju år på nacken och har gått 16 000 mil. Vad har du gjort på den?
– Den har gått så problemfritt att jag länge tänkt att nu måste något snart gå sönder. Men innan bilsemestern i Skottland bytte jag batteri. Är det något särskilt att tänka på inför en sådan långresa?
– Ja, man bör göra en riktigt service innan man ger sig av. Sedan gäller ju alltid kaffemetoden. Öhh?
– Det lärde jag mig under mina tidigare år som mekaniker, man ska alltid packa ner en termos med nykokt kaffe. När problemen verkar oövervinnliga och omöjliga att lösa är det bara till att stanna, lugna ned sig med en kopp kaffe. Efter det kan man alltid tänka klart, förklarar Bosse. Han har också ett okonventionellt tips för den som råkar ut för överhettad startmotor i något varmt semesterland.
– Då tar man till piggelinmetoden, och lindar på fem sex isglassar. Skämtar du?
– Nej, inte alls. När jag ger råd skrattar folk och tror att jag skojar. Men, alla tips som jag ger har jag själv använt – men självklart kan jag som alla andra dra fel slutsatser ibland. Just piggelinmetoden har jag själv fått som råd en gång i tiden när jag körde en elmotordriven Triumph.
Av Lill Eriksson, 070819
Vilken bil ska man inte köpa om man vill meka själv?
– Värstingbilarna, som till exempel Lexus och de senaste BMW-modellerna. I en sådan kan det finnas ett nätverk med upp till 300 datorer. Då kan man verkligen tala om – som Presley sjunger – if you’ re looking for trouble…, berättar Bosse Bildoktor.
FOTO: LILL ERIKSSON |